• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon
  • Black YouTube Icon
  • Nordic Yoga Academy

Yoga & spinal stenos

Uppdaterad: feb 9

Spinal stenos är ett smärtsamt tillstånd i höft, ben och ibland rygg som orsakas av att utrymmet kring nerver längs spinalkanalen blir trängre. Smärtan förvärras i regel i upprätt läge och lättar när man böjer sig framåt. Förträngningen kan finnas på olika ställen som spinalkanalen eller sidoutrymmen och utgöras av olika degenerativa tillstånd som förtjockade ledband, påbyggnad av skelett (osteofyter), minskad diskhöjd eller kotförskjutning.


På bilden nedan illustrerar de lila områdena möjliga förträngningar som trycker på nerverna och kan orsaka smärta, känselpåverkan och muskelsvaghet. 














Eftersom spinal stenos kan finns olika ställen och ha olika orsaker är det svårt att på ett vetenskapligt entydigt sätt ge ett enkelt svar på fråga om ”rätt” behandling. Grundorsaken är okänd vilket gör det svårt att erbjuda en kurativ behandling. Det finns två huvudsakliga teorier; ischemi (bristande på syrerikt blod) och venös stas (avflödeshinder i blodbanan). Patienter erbjuds i första hand förutom smärtstillande medicin och livsstilsförändringar även fysioterapi. Tyvärr finns inga vetenskapligt underbyggda behandlingsprogram men konsensus råder att träning av flexibilitet, stabilitet och styrka är av stor betydelse. Generellt ökar utrymmet i ländryggens spinalkanal vid framåtböj och minskar vid bakåtböj och upprätt hållning. Inom 2 år opereras dock cirka hälften av patienterna och då förbättras ofta smärta men inte gångsträcka. På lång sikt förefaller vara en kombination av ökad fysisk aktivitet och viktminskning leda till förbättrad funktion och minskning av symptomen.

Med yoga tränas både flexibilitet, stabilitet och styrka samt balans, muskelkoordination och kroppskännedom. Generellt integrerar yoga sinne och kropp och genom yogans fysiska och mentala effekter ser man i många sammanhang minskad smärta och bättre välbefinnande. Det är rimligt att anta att så även sker vid spinal stenos. Övningar där ryggen böjer framåt kan rekommenderas medan bakåtböj som närmast minskar utrymmet i spinalkanalen bör undvikas. Givetvis behöver urval och anpassningen av asanas ske på individuell nivå!


Källa: Management of lumbar spinal stenosis. Lurie J and Tomkins-Lane C. BMJ 2016 Jan 4;352:h6234. doi: 10.1136/bmj.h6234. Review


Har ni några frågor eller funderingar?

Använd kommentarsfältet nedan eller skriv ett mail,

så återkommer vi så fort vi kan!

0 visningar

Bilder:  ©Viktor Holm